Be Well

Spor masajının incelikleri

Spor masajına, pandemiyle artan rahatsızlıklara ve kupa uygulamalarına dair merak ettiklerinizi spor ve sağlık masajı terapisti Sezer Arslantaş cevaplandırıyor.
Reading time 11 minutes

Günlük hayatın yoğun temposunda çok vakit bulamasak da spor alışkanlıklarımızı geliştirmeye ve bedenimize daha iyi bakmaya çalışıyoruz. Spor yapmak bedenimiz için ne kadar gerekliyse spor masajı da beden sağlığımız için bir o kadar önemli. Eski kuşak geleneklerini modern dünyaya taşıyan spor ve sağlık masajı terapisti Sezer Arslantaş, günümüz rahatsızlıklarını, spor masaj terapisinin ayrıntılarını ve uyguladığı masaj türlerini bizlerle paylaşıyor. 

Spor ve sağlık masajı serüveniniz nasıl başladı? Profesyonel anlamda bu kariyeri yapmaya nasıl karar verdiniz? 

Mesleğim, bu yolla birçok insana şifa dağıtan dedemden yadigardır. Ondan etkilendim ve ben de onun gibi başarılı olmak istiyordum. Hayatımda, dedemden öğrendiklerimi bilimle birleştirerek, ilerlemek istiyordum. Bu düşüncemi yakın bir aile dostumuzla paylaştım. Kendisi, o dönemde Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi bölümünde eğitim görüyordu. Şansıma, üniversitede spor masajı eğitimi bölümü açılmıştı. Bu eğitim sayesinde, mesleğime uzman olarak ilk adımımı attım. Bu alandaki güncel eğitimlere katılmaya ve kendimi geliştirmeye devam ediyorum. 

Masaj yapacak kişinin ne tür bir eğitim alması gerekiyor?  Ustalaşmak için ne tür süreçten geçmek gerektiğine inanıyorsunuz? 

Kariyerinde masör veya masöz olarak ilerlemek isteyen bir bireyin kesinlikle insan anatomisi ve fizyolojisi eğitimini tamamlaması şarttır. Bu eğitim, çeşitli üniversite ve eğitim kurumlarında verilmektedir. Ustalaşmak ise tecrübeye dayalıdır; en az 1000 masaj, pratiğinizin gelişmesi ve kendi tekniğinizin oluşması için gereklidir. Eğitime ek olarak, kişisel hijyeninize ve masaj ekipmanlarınızın temizliğine önem vermelisiniz. 

Spor masajının beden sağlığı için öneminden bahsedebilir misiniz? 

Konuya insan vücudunu tanıyarak başlamak, doğru olacaktır. Kaslar ve sinirler, bağ dokuyu oluşturan, fibril adı verilen proteinlerden meydana gelirler. Fibrilin korunması ve beslenmesi gereklidir, çünkü bağ doku, insan organizmasını oluşturan dört dokunun en önemlisidir diyebiliriz. Sinir ve kas dokusunun temel bileşeni, bağ dokusudur. Spor masajı, düzenli fiziksel aktivite yapan kişilere fayda sağlamak için uygulanan, yumuşak dokunun manipülasyonunu içeren bir masaj biçimidir. Yumuşak doku, kemik ve kıkırdak gibi sertleşmemiş bir bağ dokusudur. Cildi, kasları, tendonları, bağları ve fasyayı, diğer yumuşak dokuları çizen ve örten bağ dokusu formu kapsamaktadır.  

Son dönemlerin en trend ekipmanlarından foam roller’ın (köpük silindir) veya titreşimli tabanca şeklindeki masaj aletlerinin en önemli özelliği, kası saran fasya dokusunu rahatlatmak ve kan akışını hızlandırmaktır. Ancak, bu gibi ekipmanlar, kasın sadece yüzeyine etki eder. Spor masajı başlamadan önce, kasın üzerini saran fasya dokuyu rahatlatmak amacına yönelik kullanılabilirler. Tekrarlanan, yorucu fiziksel aktivite veya travma kaynaklı yumuşak doku sorunlarının ve dengesizliklerinin giderilmesine yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Spor masajı, diğer rahatlatıcı masajların aksine, bölgesel uygulanan bir yönteme sahiptir. Günümüzde olimpik branşlar başta olmak üzere, tüm spor branşlarında doruk performans için, masaj, olmazsa olmazlar arasında yerini almaktadır. Hem maksimum performans almak hem de sakatlıklardan korunmak adına, uygulanması gereken spor masajı, otoriteler tarafından kabul görmüş ve yıllık antrenman periyotlamasının vazgeçilmez bir parçası olmuştur. Düzenli olarak yapıldığında, egzersiz performansını arttırır, iyileşmeye yardımcı olur ve olası sakatlıkları önler.  

Pandemi dönemiyle birlikte evlerimizde daha çok vakit geçirmeye başladık ve daha hareketsiz bir rutin benimsedik. Bu süreçte ne tür rahatsızlıkların artışta olduğunu gözlemlediniz? 

Pandemi aslında bize birçok şeyi öğretti. Bu süreç, insan psikolojisini etkilediği için, bu gerginlikler, vücutlarımıza da yansıdı. Düzenli olarak egzersiz yapmayan kişilerin bile egzersizle ilgilenmeleri gibi artı yönlerin oluşmasının yanısıra, televizyon başında uzun saatler aynı pozisyonda oturmak gibi davranış biçimlerinin eksi yönler de oluştu. 

Sağladığınız masaj türlerinden bahsedebilir misiniz? Bu masaj türlerini hangi sağlık sorunlarında uyguluyorsunuz? 

Benim uzmanlık alanım, spor masajı. Bunun öneminden bahsetmiştim. Bununla beraber uyguladığım diğer masaj türleri ise: 

Klasik İsveç masajı: Genellikle günün yorgunluğunu atmak isteyen ve masa başı çalışanlar için uygundur. 

Anti-stres masajı: Vücuttaki stresi azaltır ve vücudu dinginleştirir. Bu masaja uygun bir müzik seçilir ve masaj müzik eşliğinde uygulanır. Süresi ortalama 40-60 dakika aralığındadır.  

Anti-selülit masajı: Bu masaj, bir sihirli değnek değildir, ama doğru yapıldığı ve egzersiz ile desteklendiğinde etkileri görülür. Selülit masajı, sağlıklı gıdalarla beslenildiğinde ve kupa masajı ile beraber uygulanıldığında, kısa sürede sonuç gösterebiliyor. 

Kupa tedavisinin, bir diğer adıyla hacamat uygulamasının faydalarından ne tür rahatsızlıklara iyi geldiğinden bahseder misiniz? 

Hacamat ve kupa masajı, farklı tedavi şekilleridir. Hacamat, vakum yoluyla kanın dışarı atılması sistemidir. Kaslara faydası şöyledir: Kalp, karaciğer ve böbrek çok fazla yorulduğu için, bu organların beslenme yolunu açarak gereksiz yükü hafifletir. Spor yapanların açık damar yolları ile daha iyi performans sağlamasını sağlar, vücut direncini arttırır ve oksijen taşıma kapasitesi artar. Böylelikle, antrenmanlarda daha yüksek performans sağlayabilirsiniz. Hacamat, Hz. Muhammed’in sünneti olarak bilinen, eski bir tedavi yöntemidir. Geleneği Mısır ve Çin tıbbına kadar dayanır. Hacamat tedavisi, yorgunluk, sık hastalanma, kan fazlalığı, migren baş ağrıları, egzama, sedef hastalığı, karaciğer rahatsızlıkları gibi birçok durumda yapılabiliyor. Aynı zamanda, bilinen en doğal detoks yöntemidir. Koldan alınan kan ile hacamat yöntemi ile alınan kan karşılaştırıldığında, hacamat ile alınan kanın içinde ürik asit ve kolesterolün daha yüksek olduğu görülmüştür. Yılda iki defa yapılmasının oldukça faydası vardır. Hacamat yaptırmadan önce ve yaptırdıktan sonra, et ve süt ürünlerinin beslenmeden çıkarılması ve yapıldığı hafta alkol kullanılmaması önerilir. Hacamat, Hicri takvime göre yapılır. 

Gerekli sağlık kontrolleri ve doktor onayı alındıktan sonra, herkes hacamat yaptırabilir. Şeker, tansiyon ve kalp hastaları, yaptırmadan önce mutlaka doktorlarından onay almalıdır. Üzerinde durulması gereken en önemli unsurlar, uygulamanın yapılacağı ortamın son derece steril olması ve kullanılan ekipmanların tek kullanımlık olmalarıdır. 

Kupa masajının kullanılış amacı ise; sporcuların spor esnasında yaşayabilecekleri kas ağrılarını azaltmak, sporcuları daha sağlıklı hale getirmek ve uygulamanın sporculara bir nevi doping etkisi sağlamasıdır. Sporcularımız, kupa masajı uygulaması sonrasında, sırt, baş ve boyun ağrıları gibi ağrılardan şikayet etmediklerini, daha rahat hareket ettiklerini dile getiriyorlar. Kupa masajı, vücudun direncini ve oksijen taşıma kapasitesini arttırır, bedene daha çok hava pompalandığını hissettirir, böylelikle birey, daha yüksek performans ağlayabilir.  

Günümüzde en çok hangi rahatsızlıklar için talep alıyorsunuz? Bu rahatsızlıkların neye bağlı geliştiğini düşünüyorsunuz? 

Günümüzün ve pandemi sürecinin en büyük rahatsızlıkları arasında, boyun ve sırt ağrısı göze çarpmaktadır. Her yaşta, farklı sebeplere bağlı boyun ve sırt ağrıları yaşanabilir. Özellikle 20-46 yaşları arasında boyun ağrısı görülme oranı, giderek artmaktadır. Bireyin telefon ve bilgisayar kullanım şekli, bunun başlıca sebeplerinden birisidir. Gün içerisinde, mutlaka egzersiz yapmalı ve vücudumuzu esnetmeyi bir alışkanlık haline getirmeliyiz. Bunun dışında, sporcular ile çalıştığım için, spor yaralanmaları, en sık karşılaştığım durumdur. Takım sporlarında sakatlanma oranı, tekil sporlarda sakatlanma oranından daha yüksektir. Örneğin; bir futbol oyuncusu ile tenis oyuncusunu karşılaştırdığımızda, futbol oyuncusunun daha sık sakatlandığını söyleyebiliriz. Sakatlanmaların ve yaralanmaların önüne geçmek için, sporcuların düzenli aralıklarla masaj yaptırmalarını tavsiye ederim. 

Bel ve boyun fıtığı, özellikle masa başında çalışanlar için gittikçe artan bir rahatsızlık haline geldi. Bu rahatsızlıkların tedavisinde masaj terapisinin yeri nedir? 

Masaj, rahatlama ve rehabilitasyon evresidir. Bel ve boyun fıtığınızı geçirmez. Bu, yanlış bir bakış 
açısıdır. Masaj, ameliyat sonrası akut evresidir, profesyoneller tarafından yapılırsa oldukça faydalı olabilir. Günlük hayatımızda düzenli aralıklarla yaptırdığımızda, bel ve boyun ağrılarımızı azaltabiliriz. Günümüzde insanlar yanlış hareket ettikleri için, bel ve boyunda ağrılar oluşabilir. Her ağrı, fıtık değildir. Unutmamanız gereken en önemli husus, masaj yaptıracağınız kişinin mutlaka gerekli eğitimlerini tamamlamış olmasıdır. Masajı uygulayacak bireyin hangi ülkeden geldiği, kimileri için kıstas olsa da dikkate alınması gereken esas konu, gereken eğitimlerin o kişi tarafından alınmış olması ve o kişinin yeterli tecrübeye sahip olmasıdır. Bali Adası’nın geleneksel masajının Balili bir birey tarafından uygulanması, o kişinin bu mesleği en iyi şekilde yerine getirebileceği anlamına gelmez. Masaj, keyif veya lüks değil, düzenli aralıklarla alınması gereken, koruyucu bir tıbbi tedavidir.

Spor ve Sağlık Masaj Terapisti Sezer Arslantaş'ın Insagram hesabı için tıklayın.

Tags

spor

benzer içerikler

Tavsiye edilen içerikler