Be Well

7 maddede probiyotik nedir?

Sağlığa yararlı olduğu düşünülen “probiyotikler”, birçok araştırmaya konu oluyor. Her ne kadar bazı uzmanlar bu küçük organizmaların yeterince araştırılmadığını söyleseler de biz onu tanımaya karar verdik.
Reading time 3 minutes

Bilmeyenler için hemen söyleyelim; probiyotikler kısaca sindirim sitemini olumlu yönde harekete geçiren canlı maya ve bakteriler olarak tanımlanabilir. Vücudumuzda hem faydalı hem da zararlı bakterilerin olduğunu biliyoruz. Probiyotikler, iyi huylu mikroorganizmalar olarak bağırsaklarımızın sağlıklı kalmasını sağlıyor. İnsan kaynaklı olmak koşuluyla yoğurt, peynir, tam tahıllı ekmek, elma, kefir, tarhana çorbası, lahana ve salatalık turşusu gibi besinlerde yüklü miktarda probiyotiklere rastlanıyor. O halde gelin sağlık için faydalı olduğu söylenen bağırsak dostu bu bakterilerin ne işe yaradığına yakından bakalım.

1. Probiyotikler sadece bağırsakta bulunmaz, vücutta dağılırlar.

Her ne kadar probiyotiklerin yalnızca sindirim sisteminden sorumlu olduğu düşünülse de onlar vücudun birçok yerinde yaşayabiliyor. Probiyotikler bağırsaklar dışında ağız, burun, parmaklar, eklem yerleri, cinsel organ hatta rektumda bile bulunabilirler.

2. Apandis probiyotik üretiminden sorumludur.

Önceki yıllarda apandislerin insanlar için tamamen gereksiz olduğu düşünülüyordu. Ancak tahmin edersiniz ki doğada sebepsiz hiçbir şey yok. 2007 yılında gerçekleşen bir çalışmada apandisin probiyotik ürettiği ve insan vücuduna saldıran bu kötü huylu bakterilere karşı savaş açtığı gözlenmlenmiş.

3. Probiyotikler kolesterolü düşürmeye yardımcı olur.

Araştırmalar probiyotiklerin kandaki düşük yoğunluklu lipoproteini (LDL) azaltabileceğini gösteriyor. Böylelikle probiyotikler kalp sağlığı açısından hayli riskli olan bu kötü kolestrerolü de dengelemiş oluyor.

4. Probiyotikler, yüksek tansiyonun dengelenmesini sağlıyor.

Probiyotikler üzerinde yapılan bir çalışma, laktik asit bakterilerinden biri olan Lactobacillus ile fermente edilmiş süt ürünlerinin kan basıncını düşürmeye yardımcı olduğunu gösteriyor. Ayrıca yine aynı çalışma, probiyotiklerin kandaki D vitamini düzeyini arttırdığını da ortaya koyuyor.

5. Probiyotikler ve Prebiyotikler birbirinden farklıdır.

Her ne kadar “probiyotiklerin” ve “prebiyotiklerlerin” ortak yaşam alanı bağırsaklar olsa da temel işlevler açısından birbirinden ayrıldıkları söylenebilir. Probiyotikler bağırsakta ya da vücudun başka alanlarında yaşayan iyi huylu bakterilerdir. Prebiyotikler ise iyi bakterilerin büyümesini ve üremesini destekleyen maddelerdir. Vücuttaki prebiyotik miktarını artırmak için herhangi bir besin takviyesine ihtiyaç yoktur. Onlar zaten hayatımızdaki hemen her gıdada bulunurlar.

1567367006510338 wesual click rswz p9fbq4 unsplash
Fotoğrafı çeken Wesual Click / Unsplash

6. Hangi probiyotiklerin daha faydalı olduğu henüz netleştirilemedi.

Her organizma farklıdır ve hepsi farklı koşullardan etkilenir. Beslenme ve dinlenme alışkanlıkları ya da yaşanılan çevre değiştiğinde probiyotiklerin etkisi de değişiklik gösterebiliyor. Bu durum probiyotikler konusunda ortak bir reçetenin olmadığına işaret ediyor. "Probiyotikler" yararlı bakterileri işaret eder. Ancak birçok türe sahip olan bu mikroorganizmaların hangisinin daha faydalı olduğu ve hangisinin daha yüksek dozda alınması gerektiği henüz netleştirilmiş değil.

7. Probiyotikler cilde faydalıdır.

Arşatırmalar probiyotiklerin cilde faydalı olduğunu gösteriyor. Tahriş olmuş cildi onaran ve nemlendiren probiyotikler aynı zamanda sivilcelere karşı da savaş açıyor. Kısacası dermokozmetik probiyotikler cilt için doğal antibiyotik işlevi görüyor.

benzer içerikler

Tavsiye edilen içerikler