Be Well

Adil Ayvaz ile Spor 101

Başarılı spor koçu Adil Ayvaz ile sporun insan vücudundaki etkisi ve yakın zamanda gerçekleştirecek olduğu “Recreate Yourself” adlı kampının içeriği hakkında keyifli bir sohbete konuk oluyoruz.
Reading time 8 minutes

Spor ve sağlıklı yaşamın önemli olduğu her zaman konuşulurken son yıllarda bu alana olan ilgi daha da arttı. Sizce bu değişimin arkasındaki neden nedir?

Aslında artık sağlıklı yaşamak trend. Bu trend ile spor yapan ve beslenmesine dikkat eden birey sayısı artarken spor ekipmanlarından tutun, detoks sıkacağı gibi ev aletlerinde de son 5 yılda büyük bir artış var.

Sizce insanların sağlıklı yaşamayı bir hayat görüşü haline getirmeleri bir ritüel mi yoksa popüler kültüre ayak uydurmak mı?

Popüler kültürden hızla ritüele doğru geçiş yapıyor. Bunu artık çok sayıda açılan sağlıklı kafe ve birebir çalışılan spor salonu sayısı artışından anlayabiliyoruz. Tabi bunun yanı sıra ekranlarda da hızla artan sağlıklı yaşam programlarının da etkisi var diye düşünüyorum.

Peki siz sağlıklı yaşamı nasıl tanımlarsınız?

Kesinlikle haftada 3 gün spor yapmak sağlıklı yaşama tanım olarak denk gelmez! Öğrencilerime de hep anlattığım bir nokta var. Sağlıklı yaşam denge ister. Mesela zayıflamak için spor yapılmaz. Spor, bedenin senden istediği postüral düzeltme ve kalp damar sağlığın için yapılmalıdır. Zayıflamak istiyorsak beslenme düzenini oluşturmamız gerekiyor. Sağlıklı yaşam benim yere nasıl bastığın yer çekimine karşı nasıl ayakta durduğun ve ne yediğinden geçiyor. Tüm programlarımı da buna göre hazırlıyorum.

Herkes düzenli spor yapmak ve beslenmek ister ancak bu alandaki en büyük sorun istikrar. Uzun vadede bunu bir hayat biçimi haline getirmek adına önerileriniz nedir?

En önemli nokta herkes kendine uygun beslenme ve spor planını uygulamalıdır. Yine eğitimlerde anlattığım gibi arkadaşın yoga, boks yapıyor diye sen de uygulamamalısın ya da arkadaşın çok trend olan ketojenik besleniyor diye sen de onu benimsememelisin. Yani ben beden farkındalığı diyorum. Kişi kendine uygun beslenme modeli için önce kan raporu baktırmalı ve buna göre beslenme desteği almalı. Aynı şekilde spor seçimi yaparken duruşunu ve ağrılarını önemsemeli. Yaşam boyu istikrar isteyenler şunu unutmamalılar: sağlıklı beslenme aç kalmak değildir aksine istediğin her şeyi yemektir.

1572857655464926 image31572857655414582 image2

Günümüzde herkesin birbirinden farklı yaşam biçimleri bulunuyor, bir kişinin kendi için en ideal spor ve beslenme rutinini seçmesi adına nelere dikkat etmesi gerekiyor?

Yukarıda da bahsettiğim gibi, bedenine kulak vermeli. Bunun yanında sağlıklı beslenme ve spor düzeni için en önemli nokta güne erken başlamak.

Yoğun iş hayatında sağlıklı beslenmek ne kadar mümkün?

Ülkemizde sağlıklı beslenme yeni yeni trend ve farkındalığı olduğu için aslında sağlıklı yaşamak pahalı diye düşünülüyor. Özellikle ofis çalışanları gün içinde çok sıkıntı çekiyor bu konuda. Onlar için tavsiyem; kendi beslenme planınızı yapın ve en azından kahvaltınızı kendiniz hazırlamaya çalışın, bu durum size gün içi motivasyon olarak dönecektir.

Bir spor eğitmenin olmanı yanı sıra insanlara bu yaşam felsefesini benimsetmek adına çeşitli çalışmalar gerçekleştiriyorsunuz. Naturköy Sapanca’da gerçekleştirdiğiniz “Recreate Yourself” de bunlardan biri. Bu kamp programından bahsedebilir misiniz?

Günümüzde farkında olmadan o kadar binaların arasına ve hatta dört duvar arasına sıkışıp kalıyoruz ki bu yüzden yeşilin içinde doğada bir program yapmak istiyordum. Bu kampta 3 gün boyunca yoga, pilates ve orman içi koşuların yanında sağlıklı tariflerim olacak.3 gün boyunca glüten ve laktozdan uzaklaşıp alkali besleneceğiz.

İnsanlar ne beklentilerle katılıyor programa?

Tabii ilk etapta yağ yakımı ve şekillenmek için başvuru gelse de bunların yanında beden farkındalığı ve yer çekimine karşı yeni hareketleri keşfetmek için katılıyorlar.

Sağlıklı bir yaşam için spor ve beslenmenin ilişkisinden bahsedebilir misiniz?

Aslında 3 başlık altında toplamalıyız bunu. Spor egzersiz ve beslenme… Spor hobi için, egzersiz, postüral düzenleme ve sakatlıklardan korunmak için, beslenme ise şekillenmek için.

Günümüzde birçok farklı beslenme programı gündeme geliyor: Intermittent Fasting, Keto Diyet gibi siz bir sporcu olarak bunlar hakkında ne düşünüyorsunuz?

Dünyada da trend olan bu beslenme tipleri yine yukarıda bahsettiğim gibi kan değerlerine ve kişinin yaşam şekline göre yapılmalı. Örnek verecek olursak; eğer kişide şeker ya da açlık tokluk insülin fazlalığı varsa fasting çok zararlı olabilir.

1572857686870383 image1

Peki sizce bu tip bir diyet programına sadık kalmak mı daha etkili, yoksa herkesin kendi yaşam tarzına ve koşullarına uygun bir sağlıklı beslenme rutini yaratması mı?

Bu tarz beslenme modelleri aslında sadece yol gösterici olmalı bizim için. Günün sonunda kişi kendi düzenini yaratmalı belli parametrelerin dışına çıkmadan. Ama dünyada artık tüm makale ve diyetler akşam yemeğini az ve erken saatte bitirmenin önemini vurguluyor.

Kampta çeşitli sağlıklı tarifler de paylaşıyorsunuz. Favori tarifiniz hangisi, bir tanesini bizimle paylaşır mısınız?

Yüksek protein ve düşük karbonhidrat içerikli fıstık ezmeli toplarım diyebilirim. İçeriğinde tatlandırıcı olarak hurma kullanıyorum. Bunun yanında ham kakao, fıstık ezmesi, chia ve glütensiz yulaf ekliyorum. Hepsini blender dan geçirip top şekline getiriyorum. Devamı kampta…

Bilgisayar başında ve akıllı telefonlarımızla geçirdiğimiz vakit her geçen gün artıyor, bu da beraberinde postüral rahatsızlıklara neden oluyor. Bu konuda ne düşünüyorsunuz?

Zaman zaman hepimiz maruz kalıyoruz bu duruma. Ben genelde telefonu otururken elime almıyorum. Ayakta iken en azından başımızı dik tutmak yetiyor. Ancak masa başı otururken omurgada ne yazık ki baskıda kalıyor. Bunun için güne başlarken ya da gün sonu omurgayı ve boynu rahatlatmak için rahatlatıcı egzersizler yapmalı.

Postüral rahatsızlıkları engellemek ya da tedavi etmek adına neler yapmamız gerekir?

Omurgamızın tüm hareketleri öne doğru. Masa başı otururken bilgisayara uzanmak ya da yataktan kalkarken bile öne doğru hamle yapıyoruz. Omurganın ve bedenin bizden beklediği geriye doğru uygulayacağımız hareketler. Bunun için de mutlaka egzersiz uzmanında destek alınmalı. Yine söylüyorum spora başlamak koşmak ağırlık itmek yetersiz hatta daha da postüral bozukluğa neden olabilir.

 

Tags

benzer içerikler

Tavsiye edilen içerikler