Be Well

Karanlık mod gerçeği

Karanlık mod sandığımız kadar masum olmayabilir mi?
Reading time 3 minutes

Son yıllarda artan karanlık mod akımı, teknoloji markaları tarafından destekleniyor. Uzun yıllardır uygulama geliştiricilerinin savunduğu, artık birçok markanın destek verdiği karanlık mod, şimdilerde hemen hemen tüm bilgisayarlarda, tabletlerde ve telefonlarda destekleniyor. Arkasında yatan sebeplerin başında ise istenmeyen göz yorgunluğunu engelleme, uyku kalitesini ve düzenini koruma ve batarya sağlığını arttırma geliyor. Bu karanlık modu bizler yeni yeni kullanmaya başlamış olsak dahi kod mühendisleri yıllardır kod yazımı esnasında bu yola başvuruyorlardı. Şimdi akıllarda bir soru dolaşıyor. Karanlık mod mantıklı sebeplerle bizlere sunuluyor ancak sandığımız kadar masum olmayabilir mi? Sizler için bu iddiaları sıraladık.

Ekranlar her yerde. Evimizde, ofisimizde ve avucumuzun içinde. İnternet endişeleri arasında göz sağlığı konuşulmuyor bile. Her gün baktığımız o ekranlardan yayılan mavi ışının hem gözlerimize hem de cildimize ettiği negatif etki şu sıralar araştırılıyor. Literatüre DES (Digital Eye Strain) ya da Dijital Göz Yorgunluğu olarak geçen rahatsızlığın en büyük sebeplerinden gösterilen uzun süre ekrana maruz kalmayı karanlık mod azaltabilir mi?

University College London İnsan-Bilgisayar Etkileşimi profesörü Anna Cox, “Siyah arka plan üzerinde beyaz metnin göz yorgunluğunu azalttığına sair sağlam kanıtlar yoktur” açıklamasıyla durumu daha da ateşledi. Bilinen gerçekler arasında bilgisayar ekranınızın ışık miktarı ile oda ışığınız arasındaki denge, sizleri karanlık moda ihtiyaç duymanızı engelleyebileceği yönde. Oldukça aydınlık bir ortamda koyu bir ekran gözlerinizi daha çok çalışmaya zorlayabilir. Göz kuruluğu ve yorgunluğundan korkuyor veya bu rahatsızlığa sahipseniz yapacaklarınız ise oldukça basit. Ekranınızı mat hale getirecek bir film ve yapay göz yaşı damlası yardımcı olabiliyor. Ekranınızın kontrastını arttırarak karanlık mod yerine bir çözüm olarak sunuluyor. Ve en önemlisi Mayo Clinic’in minik tavsiyeleri işe yarayabilir. Belirli zamanlarda bilgisayarınızdan uzaklaşın. Ekranlara bakmamaya çalışın. Bunun için ekran süresini sınırlandıran yardımcı uygulamaları kullanın. 20-20-20 kuralı ise diğer kullanışlı kural olarak hatırlanabilir. Her 20 dakikada 20 fit (6 metre) öteye 20 saniye boyunca bakın.

2013 yılında Cosima Piepenbrock ve Susanne Mayr adındaki iki psikolog, pozitif kutupluluk koşullarında yani beyaz zemin üzeri siyah metin ile doğruluk ve performansın daha iyi olduğunu gösteren bir çalışma yaptılar. Katılımcıların pozitif kutuplama koşullarında hem daha hızlı okudukları hem de daha fazla hata buldukları anlaşıldı. Siyah bir arka plana bakarken tam tersi etki oluştuğu, katılımıcıların metne odaklanmakta zorlandıkları ortaya çıktı. Sonuç olarak karanlık modda metinlerin okunaklılığı azalıp okumak daha zahmetli bir hal alıyor.

Sonuç olarak karanlık mod sadece gece kullanımı ve telefondan uzaklaşma evresi için iyi olduğu belirtiliyor. Uyku bozan mavi ışının kullanılması gereken zamanlarda karanlık mod aktifleştirilebilir. Onun dışında gündelik yaşamımızda normal modu kullanmaya devam.

Photos © Unsplash.com

benzer içerikler

Tavsiye edilen içerikler