Be Well

En sağlıklı 5 peynir çeşidi

Peynirlerin en sağlıklı halini sizler için araştırdık.
Reading time 4 minutes

Son zamanlarda dünya ikiye ayrılmış durumda. Bir kısım eliminasyon diyetiyle birlikte daha sağlıklı bir yaşam için süt ve süt ürünlerinden uzak durması gerektiğini savunurken bir kısım ise doğru ve gerçek peynirlerin sağlığa birçok faydası olduğu belirtiyor. Peki ama doğru ve gerçek peynir nedir? İşte bu noktada birçoğumuz seçim yaparken hataya düşüyoruz. İsterseniz şu şekilde anlatalım; hepimizin bildiği gibi peynir, sütü kaynatarak oluşan bir besin kaynağıdır. Bu nedenle de günlük beslenmemize fayda sağlayacak güçlü bir protein, amino asit ve kalsiyum kaynağıdır. Ancak bazı peynirleri elde etmek adına sütü kaynattıktan sonra üreticiler elde ettikleri sıvıya çeşitli yağ, boya ve şeker yüklemesi yapılıyor. Gerçek peyniri anlamak için onun nasıl yapıldığına ve kaç yıllık olduğuna bakmak gerekir. Örneğin, çok fazla yıllandırılmış bir peynir daha az laktoz içerir. Tam yağlı sütle yapılan peynirlerde ise daha fazla omega-3 yağ oranı bulunur. Ayrıca gerçek peynir olarak adlandırdığımız bu çeşitlerde vücuda zarar veren sodyum oranı da azımsanacak kadar azdır. İçerisinde yoğun A vitamini (Güçlü bir antioksidan) bulunan ve laktoz oranı oldukça düşük keçi sütüyle yapılan peynirler ise inek ve koyun sütüne oranla çok daha sağlıklıdır. Bu peynir türlerinin eğer listelemek gerekirse aşağıdaki beş tanesi ilk sırada yer alır:

Ricotta

Güçlü bir protein, fosfor, çinko ve selenyum kaynağı olan Ricotta’nın ise sodyum ve yağ oranı oldukça düşüktür. Peynir altı suyunun iki defa işlemden geçirilmesiyle elde edilen bu peynirin en dikkat çekici özelliği hem tuzlu hem de tatlı tariflerle muhteşem bir uyum sağlamasıdır.

Parmesan

Bir ile üç yıl arası kurutularak elde edilen parmesan yıllandığı için laktoz oranı düşük peynirler arasındadır. Bekletilmiş olması kolay sindirilmesine yardımcı olurken içerisindeki kalsiyum oranı nedeniyle bu peynir türü ergenlik dönemindeki gençlere, hamilelere ve eklem sorunu olan yetişkinlere öneriliyor.

Çedar Peyniri

İngiltere kökenli ve belki de dünyadaki en popüler peynirlerden biri olan çedar peyniri, inek sütünden elde ediliyor. Parmesan gibi yıllanarak elde edilen bu peynir türünde laktoz oranı oldukça düşük. Ayrıca içerisinde kale, ıspanak gibi yeşil yapraklı sebzelerde yoğun olarak bulunan K2 vitamini bulunuyor.

Mozarella

Genellikle inek sütü ve İtalyan manda sütünden elde edilen mozarella peyniri nemli yapısı ve taze oluşu ile kalsiyum oranı yüksek olan peynirlerden. Kalsiyumun yanı sıra şeker seviyesini dengeleyen biotin (B7 Vitamini), kötü kolesterolün azalmasını sağlayan niacin ile D, E ve A vitamini içeriyor. Tüm bunların bir araya gelmesi de mozarellanın kemikleri güçlendirmesini, kalp kaslarını korumasını ve vücuttaki beyaz hücreleri arttırmasını sağlıyor.

(Fotoğraf: Downshiftology with Lisa Bryan - Caprese Salad)

Süzme Peynir

İnek sütünden elde edilen ve birçok farklı versiyonu bulunan süzme peyniri besin değeri en yüksek peynirlerden biri. Yapılan araştırmalar 200 kalori değerindeki bir kase süzme peynirde ortalama 26-28 gram protein bulunduğunu gösterirken bu peynir türü güçlü bir kalsiyum, selenyum ve fosfor kaynağı. Yurt dışında Quark olarak da bilinen bu peynir türünün dilerseniz laktozsuz versiyonları da bulunuyor.

Tags

benzer içerikler

Tavsiye edilen içerikler