Be Well

Doğala dönüş

Yükselişteki bu 20 sağlık trendi, hızınızı azaltıp, kendinize odaklanmanız için mükemmel fırsat.
Reading time 12 minutes

Dijital dünyanın nimetlerinden hepimiz yararlanıyoruz. Günlük ritüelimiz haline gelen sosyal medya hesaplarımız, bir an için bile yanımızdan ayırmadığımız akıllı telefonlarımız hayatımızı ele geçirmiş durumda! Yoğun iş tempolarımıza bir de şehrin kaosu eklenince ipin ucu iyice kaçıyor. Korkmayın, hâlâ umut var. Tüm bu çılgınlık içinde doğaya ve sağlıklı yaşama daha sıkı sarılıyoruz, kendimize daha çok vakit ayırıyoruz ve zararlı alışkanlıklarımızdan kurtuluyoruz.

1. Çiğ beslenin

Çiğ beslenme (raw foodism) yeni bir trend olmamasına rağmen oldukça popüler. Aslında raw food ilk insanların beslenme şekliydi. Peki, ne oldu da 21. yüzyılda bizler bu beslenme türüne dönüş yapıyoruz? Yanıt çok basit; modern beslenme şekillerimiz bize göbek, basen, selülit ve üstüne üstlük birçok hastalık kazandırıyor! Çiğ beslenme ise felsefesi gereği tamamen doğaya dönük. Doğal beslendikçe vücudumuz da özüne dönüyor, günden güne sağlık kazanıyor. Tabii, proteinli gıdaları da unutmamak lazım.

 

2. Ikigai

Japonya’nın Okinawa Adası’nda yaşayanların dünyanın en uzun ömürlü bireyleri olduğunu biliyor muydunuz? Ikigai felsefesini benimseyen bu kişiler, yaşam tarzlarıyla dünyaya 2018’de ilham kaynağı oluyorlar. Hector Garvia ve Francesc Miralles’in, yaptıkları araştırmalar sonucu yayınlandıkları Ikigai: Japonların Uzun ve Mutlu Yaşam Sırrı kitabıyla yükselişe geçen felsefe, “Sevdiğin, iyi olduğun, insanlığa hizmet eden ve para kazandığın bir şey yaparsan daha uzun ve mutlu yaşama şansına sahip olursun” düşüncesine sahip.

3. Slime ile rahatlayın

Bir zamanlar elimizden eksik etmediğimiz stres toplarının yerini Youtube’da yüzlerce videosu yayınlanan slime’lar aldı. Stres toplarının sosyal medyada fenomen olan bu yeni eğlenceli versiyonu, çocuk oyunu olarak hayatımıza girse de, kısa sürede yetişkinlerin vazgeçilmezi oldu.

4. Nootropics ile tanışın

Kafein, B6 ve B12 vitamini, amino asit ve beyin fonksiyonunu güçlendirecek birçok farklı içeriğin yer aldığı Nootropics denilen gıda takviyesi 2019’un yükselen yıldızı. Aynı anda birden çok iş yaparak konsantre olmakta zorlananların kalbini çalacak bu takviyeler çalışan kadınların yeni favorisi olmaya aday.

5. Bağırsaklara dikkat

Bağırsaklar için ikinci beynimiz dendiğini biliyor muydunuz? Şaşırmayın, zira beyin dışında en fazla sinir hücresi ve sinir ağı olan yer sindirim sistemimiz. Beynimiz ile bağırsaklarımız arasında bir bağlantı var, bu durum da bağırsak sağlığımızın ne denli önemli olduğunu bir kere daha hatırlatıyor. Hal böyle olunca, 2018’in yükselen trendi de bağırsak dostu gıdalar oluyor. Uzmanlar, bağırsak sağlığı için lifli gıdaların yanı sıra tarçın, nane ve turşu suyu gibi fermente gıdaları öneriyor.

6. Sanatla kendinizi şımartın

Hatırlayacak olursanız, 2016 yılında İtalya’da yapılan bir araştırma, sanat ve estetiğin stres seviyesini düşürerek sağlığa iyi geldiğini ortaya koymuştu. Sanat içerikli etkinliklerin insanları stresten uzaklaştırdığı kanıtlanmış durumda. Bu etkinliklere katılmanın yanı sıra kendiniz de bir şeyler üretmek isterseniz, resim, çömlek ya da tekrarlayan desenler kullanılarak oluşturulan Zentangle sizlere önerebileceğimiz en favori etkinliklerden. Deneyin, görecekseniz, sanat hem size hem de ruhunuza çok iyi gelecek!

7. Kent çiftlikleri mi? Neden olmasın!

Bu önerimizi uygulamanın plazalarda ya da apartman dairelerinde kolay olmayacağını biliyoruz. Ancak 2018’in açık ara en favori trendi doğaya dönüş. Kendi ellerinizle yetiştirdiğiniz ürünlerin tadının çok başka olacağından eminiz. Şehirden uzağa kaçma ihtimaliniz varsa, Komşuköy gibi şehir merkezinden uzak noktalara giderek organik olduğundan emin olduğunuz sebzeleri yemenin zevkini tatmalısınız. Şehir müptelaları ise küçük saksılardaki tadımlık ürünlerle aynı zevki tadabilirler.

8. Ofiste küçük egzersizler yapın

Biliyoruz, 2018’e girerken kendinize, “Bu yıl kesinlikle spora başlayacağım” sözü verdiniz. Hâlâ başlayamadıysanız ya da vakitsizlikten dert yanıyorsanız, artık bahaneleri bir kenara bırakmanın vakti gelmiş demektir. İlk olarak yarım saatte bir masa başından kalkıp esnemeyle işe başlayabilirsiniz. Ayrıca asansörle vedalaşsanız iyi olur.

 

9. Boks denemeye var mısınız?

Boks yapanların sayısı gittikçe artıyor. Hal böyle olunca akıllara, “Neden boks?” sorusu geliyor. Bu sorunun birçok tatmin edici yanıtı olduğunu belirtelim. Öncelikle şu ana kadar yaptığınız bütün kardiyo antrenmanlarını düşünün; boks yaparken hepsinden daha fazla kalori yakıyorsunuz. Bunun yanı sıra sıkılaşma, stresten uzaklaşma gibi faydaları da var. 2018 sizin yılınız olacaksa, biraz cesur olmaya ne dersiniz? Bir yumrukla boksa şans vermeyi deneyin.

10. Yılın yıldızı: Probiyotik besinler

2019’un sağlık trendleri doğal yaşam odaklı ve daha çok probiyotik içeriyor. Aslında bu trend, “Sindirim sistemimiz ne kadar iyi çalışıyorsa, o kadar sağlıklı, hatta o kadar mutluyuz” görüşüne dayanıyor. Sindirimi iyileştirmenin ve bağışıklığı güçlendirmenin yolu ise probiyotik gıdalardan geçiyor. Bu yılın en ‘tatlı’ sürprizi, probiyotik çikolata çubukları ve çikolata aromalı takviyeler.

11. Aktive edilmiş kömür

Gün içerisinde tükettiğiniz su bardağına ya da şişesine bir adet aktif kömür çubuğu atarak toksinlerden arınmaya ne dersiniz? Vücuttaki toksinlerin atılmasına yardımcı olan bu içeriği bazı juice markaları smoothie tariflerinde de kullanıyor.

12. Baharatlara yer açın

Aromaları ile yemeklere lezzet katan baharatların sağlık için de sayısız faydası bulunuyor. Şeker ve kolesterol düzenlemekten metabolizma güçlendirmeye, kanser hücrelerinin baskılanmasından tümörün küçülmesine destek olmaya kadar birçok farklı alanda fayda sağlayan baharatlara yemeklerinizde yer verseniz iyi olur. Ancak yine de ölçüyü kaçırmamakta fayda var. Karabiber, kırmızıbiber, zencefil, zerdeçal, kimyon, nane ve tarçın bu yılın en çok konuşulacakları arasında.

 

13. Doğru nefes al, doğru yaşa

Gün içinde stresli, sinirli ya da kaygılı olmamak elde değil. Böyle anlarda kendimizi kontrol edebilmek için doğru nefes almamız son derece önemli. Doğru nefes almak, zihnimizi temizleme, enerji seviyemizi yükseltme ve stres seviyelerimizi azaltmada son derece etkili. Zihninize ve bedeninize daha çok özen göstermek istediğiniz bir yıl olsun istiyorsanız, nefes çalışmaları gibi doğal rahatlama yöntemleri üzerinde çalışın.

14. Ashwagandha

Son zamanlarda çay ve juice tariflerinde en çok rastladığımız ayurverdik içeriklerden biri Ashwagandha. Ruhsal denge sağlayan, stresten arınmamıza yardımcı olan bu içerik aynı zamanda enerji verme ve bağışıklık sistemini güçlendirme özelliklerine de sahip.

15. Nap-ercise ile tanıştınız mı?

Spor için fazla mı yorgunsunuz? Oturduğunuz yerden kilo vermek keşke mümkün olsa diye mi düşünüyorsunuz? O halde sizleri Nap-ercise, yani şekerleme egzersizi ile tanıştıralım. Bu yeni trende göre, 15 dakikalık bir esneme egzersizinden sonra sessizlik içinde 45 dakikalık uyku uyuyabiliyorsunuz. İddia edildiği üzere bu ders beyninizi yeniden canlandıracak, ruh halinizi olumlu yönde etkileyecek, üstüne kalori de yakacak. Denemesi en kolay etkinlik olacağından eminiz!

16. Beyin egzersizlerine daha çok vakit ayırın

Hafızanızı güçlendirmeniz beyin egzersiziyle fazlasıyla mümkün. Araştırmalara göre egzersizler, tetris benzeri oyunlar, dengeli beslenme, stresten uzak yaşam, bulmaca çözmek gibi faaliyetler zihnin kendini yenilemesini sağlıyor. Bulmaca çözmek, yoga ve meditasyon yapmak, klasik müzik dinlemek zihnimize iyi gelen faaliyetler arasında.

17. Sağlık ve spa merkezlerinde kendinizi şımartın

“Sudan gelen sağlık” veya “su ile gelen sağlık” anlamlarına gelen spa, su ile yapılan terapi ve bakımları kapsıyor. Yoğun tempodan kaçmak ve kendine vakit ayırmak isteyenlere ideal bir seçenek sunan sağlık ve spa merkezleri, 2018 yılında da sıkça ziyaret edilecek gibi görünüyor. Dikkat çekici adreslere bu sayımızda ulaşabilirsiniz.

18. Konsept tabaklar her yerde

Sosyal medyanın ele geçirdiği bir başka alan da sofralarımız. Biraz garip olduğunun farkındayız ancak hepimiz yediğimiz yemekleri veya içecekleri seçerken ya da hazırlarken fotoğrafta nasıl çıkacağını da düşünüyoruz. 2018’de bu akım daha da büyüyecek; konsept tabaklar ve menülerle daha sık karşılaşacağız. Bu duruma iyi tarafından bakacak olursak, hepimiz daha estetik görünmesi adına porsiyonlarımızı küçülteceğiz!

19. Masajla tazelenin

Masaj, başta Çin, Mısır, Yunan, Hint, Japon ve Eski Roma kültürleri olmak üzere birçok gelenekte yüzyıllardır uygulanıyor. Lenf ve kan dolaşımını düzenlediği için masajın iyileştirici etkileri olduğuna inanılıyor. Son zamanlarda ise masajın rahatlatıcı etkisine vurgu yapılarak, psikolojik ve ruhsal yararları üzerinde duruluyor. Masaj, psikoterapiye benzer etkisi ile mucizeler yaratabiliyor. Yalnızca 30 dakikalık bir seansla bunu kendinize kanıtlayın.

20. Sağlık televizyonda

Sağlığınız konusunda radikal kararlar almaktan korkuyor musunuz? Örneğin zararlarını bilmenize rağmen şekeri hayatınızdan çıkaramamak gibi... O zaman sağlık konusunda sizi motive edecek televizyon programlarına göz atmanızı öneriyoruz. Şekerin zararlarını en ince detayına kadar anlatan Fed Up, sağlıklı yemek tariflerini keyifli bir akışla paylaşan Netflix favorilerinden Cooked ve Embrace başlıca önerilerimiz arasında.

Tags

benzer içerikler

Tavsiye edilen içerikler