Be Well

Glutensiz yaşam

Son dönemde sıkça duymaya başladığımız glutensiz beslenme ve “gluten free” yazılı ürünler geçici bir trend mi yoksa gerçekten sağlığımız için önemli bir beslenme şekli mi?
Reading time 4 minutes

Son dönemin en popüler beslenme şekillerinden biri de glutensiz beslenme. Bu beslenme şeklini kısaca, “içerisinde buğday, arpa, çavdar ve yulaf gibi tahıl ürünlerinin doğal proteini olarak adlandırılan gluten maddesinin tüketilmemesi” şeklinde tanımlamak mümkün. Jessica Alba, Gwneth Paltrow, Victoria Beckham gibi glutensiz beslenmeyi hayat tarzı yapmış birçok ünlünün de etkisiyle glutensiz diyet ve glutensiz ürünler gün geçtikçe popülerliğini artırıyor. Peki,  glutensiz bir yaşam nasıl olur, sizler için ele aldık.

1.Gluten ile tanışın!

Glutensiz beslenmenin sizin için uygun olup olmadığını anlamak için öncelikli olarak, glutenin ne olduğunu bilmeli, onunla tanışmalısınız. Gluten; buğday, arpa, çavdar ve yulaf gibi tahıl ürünlerinin içerisinde bulunan bu doğal proteinin adı. Aslında tamamen doğal bir madde olan gluten buğdayın son yıllardaki değişen genetik yapısından dolayı günümüzde sindirilmesi zorlaşan bir besin maddesi olarak karşımıza çıkıyor.

2.Nasıl glutensiz beslenebilirim?

Çölyak hastalığı tedavilerinde ve glutene karşı intoleransı olan kişilerin programlarında tercih edilen glutensiz beslenme son dönemde oldukça popüler. Bu beslenme şeklini içerisinde buğday, arpa, çavdar ve yulaf gibi tahıl ürünlerinin doğal proteini olarak adlandırılan gluten maddesinin tüketilmemesi olarak tanımlayabiliriz. Gluten günlük hayatımızda başlıca tahıllar olmak üzere sıkça tükettiğimiz birçok besinin içerisinde bulunuyor. Paketli ürünler, hazır donmuş gıdalar, unlu mamuller ve günlük hayatımızda kullandığımız soslar bunlardan sadece bazıları. Uzmanlar  glutenli gıdalara alternatif olarak mısır, pirinç, karabuğday keten tohumunun kullanılabileceğini söylüyor.

3.Gluten zararlı mı?

Glutensiz ürünlerin insan sağlığı üzerine etkileri hala gündemde olan bir tartışma konusu. Ancak gluten içeren gıdaların sindirim bozukluklarına, baş ağrısına, ciltte döküntülere, kronik yorgunluğa ve hatta depresyona sebep olduğu biliniyor. Bilimsel dünyada gluten zararları ile ilgili tartışmalar devam ederken; bu ürünler hayatımızda artan popülerliği ile çoktan yerini almış durumda. Glutensiz beslenenler ise hayatlarından gluteni çıkardıktan sonra kesinlikle daha enerjik hissettiklerini söylüyor.  Ancak uzmanlar bu konuyla ilgili önemli bir uyarıda bulunuyor. Glutene hassasiyeti olan ya da çölyak hastalığı olanlar, tedavinin bir parçası olarak gluten içeren tahılları beslenmelerinden çıkarmalı. Sağlıklı bireyler glutensiz diyeti, bir zayıflama yöntemi olarak düşünmemeli. Dolayısıyla glutensiz besinleri kilo vermek yerine sağlıklı yaşam için tüketmenizde yarar var. 

4. Glutensiz atıştırmalıkları fazla kaçırmayın

Glutensiz beslenme popülerliğinin artmasıyla birlikte marketlerde bol miktarda glutensiz atıştırmalık seçeneği bulmak mümkün. Ayrıca bazı glutensiz ürünler rafine glutensiz tahıllardan üretiliyor, bu da beyaz pirinçte olduğu gibi ürünlerin lif ve besleyicilik özelliklerini azaltıyor. İşin aslı, yalnızca glutensiz bir diyete başlamak zayıflamak ve incelmek anlamına gelmiyor. Ne yediğinizin de farkına varmak ve her zaman olduğu gibi dengeli beslenmek işin en önemli kısmı olarak karşımıza çıkıyor.

5. @glutensist hesabını öneriyoruz!

Glutensiz beslenmeye karar verdiyseniz ya da çoktan başladıysanız en büyük sıkıntılarınızdan biri yoğun şehir hayatında kendinize uygun yiyecekler bulmak. @glutensist hesabı  başta çölyak hastaları olmak üzere sağlıklı yaşam için glutensiz beslenenlere, hayatlarında kolaylık sağlamak için İstanbul’daki semtlerde hangi mekanlarda glutensiz ürünler bulabilecekleri konusunu kategorize ederek burada ve sosyal medya hesaplarında sunuyor!

Fotoğraflar: Getty Images Türkiye

Tags

yemek
wellness
healthy-eating
saglikli-yasam
gluten
diyet

benzer içerikler

Tavsiye edilen içerikler