Be Well

Mucizevi sağlık

Son dönemin yükselen yemek trendleri arasında ketojenik diyet konsepti yer alıyor. Yalnızca zayıflamaya değil, aynı zamanda birçok hastalığın iyileşmesine de yardımcı olan bir mucize olarak tanımlanan ketojenik beslenme ile tanışmaya hazır mısınız?
Reading time 4 minutes

Yaz aylarının kendini göstermeye başlamasıyla birlikte fazla kilolarımızdan bir an önce kurtulmak istiyor, kendimizi yeni beslenme trendlerine veriyoruz. Son zamanlarda oldukça sık duyduğumuz diyetlerden birisi olan ketojenik diyet ise yalnızca kilo vermek için başvurduğumuz bir beslenme şekli değil, çok daha fazlası!

Ketojenik diyet tam olarak nedir?

Ketojenik diyeti anlamak için işin kökenine inmekte fayda var. Ketojenik kelimesinin kökeni ketozis. Ketozis, düşük karbonhidrat durumunda vücudun enerji elde etmek için yağ yakması anlamına geliyor. İşin sırrı da tam olarak bu noktada, nasıl mı? Düşük karbonhidratla beslenme, kandaki glikoz seviyesini ve buna bağlı olarak insülini düşürüyor. Vücut, yeterli ölçüde glikoz ve karbonhidrat alamayınca bu sefer yağlara yöneliyor. Enerji için vücut yağ yakmaya başladığında ise “keton” denilen cisimler ortaya çıkıyor. Ketonların ortaya çıkışı ise vücudun ketozis sürecinde olduğunun kanıtı. İşte bu tam olarak istediğimiz süreç!

Ketojenik beslenirken neler yiyebilirim?

Keto diyeti yüzde 80 yağ ve az karbonhidrattan oluşan bir beslenme planı şeklinde özetleyebiliriz. Keto, vücudun yiyecekleri enerjiye çevirme şeklini değiştirerek çalışır. Keto diyetinin olmazsa olmazları arasında balık, et, yumurta, süt, yağ ve yeşil sebzeleri sayabiliriz. Makarna, pirinç ve diğer tahıllar, patates, içinde mısır şurubu, glikoz şurubu gibi gizli şeker barındıran meyve suyu, bal, pekmez mi? Bu saydığımız besinlere elveda deseniz iyi olur zira ketojen diyetinde kesinlikle yasak!

Sabırlı olmak en önemli adım 

Ketojenik diyet uzun yıllardır çocuklarda epilepsi ataklarının tedavisinde kullanılıyor ve başarılı sonuçlar elde ediliyor. Ketojenik diyet aynı zamanda zayıflama amacı ile de uygulanıyor. Ketojenik diyet, yağların sınırlandırıldığı zayıflama diyetlerine göre daha hızlı kilo kaybı sağlıyor. 

Ketojenik diyetlerin hızlı kilo kaybı sağlamasının ilk nedeni vücut ketozise girdiğinde yağları yakıyor olması. Diğer bir nedeni ise; diyette yer alan protein ve yağların uzun süre tok tutma etkisi. Ketojenik diyetlerin hızlı bir şekilde kilo kaybını sağlamasının diğer bir nedeni ise termik etki dediğimiz proteinlerin vücutta sindirilirken vücuda ekstra enerji harcatıyor olması. Karaciğerin enerji olarak kullanılmak üzere ketonlara dönüşmeye başlamasıyla muhtemelen sizi başta zorlayacaktır. “Başlangıçta, çok rahatsız edici olması normal çünkü vücudumuz bu yakıt türüne alışmıyor” diyen uzmanlar bu durumun geçici olduğunu söylüyor. Ancak bu diyete başlayanların yaptığı en büyük hataya düşmemeniz için sizleri şimdiden uyarıyoruz: Sabırlı olun! Tüm hayatımız boyunca vücudumuzun enerji kaynağı olarak kullandığımız karbonhidratların yerine yeni bir sistem getiriyorsunuz. Bu nedenle metabolizmamızın enerji için yağları kullanmaya alışması için ona biraz zaman tanımamız gerekir. Ketojenik diyete adaptasyon bazen günler değil haftalar boyu sürebilir. Çoğu insanda ketojenik diyetin faydalı etkileri 3-4 hafta sonra görülmeye başladığı yapılan araştırmalar arasında. Eğer doktorunuza da danışarak ketojenik beslenme düzenine geçtiyseniz yapmanız gereken tek şey biraz kararlı ve sabırlı olmak.

Ketojenik beslenen ünlüler…

Aslına bakarsak bu diyet, doğumdan sonra 27 kilo kaybeden Kim Kardashian sayesinde popüler oldu. Muhteşem bir vücuda sahip olan ünlü aktris Halle Berry de sırrını ketojenik diyete bağlı olduğunu geçtiğimiz günlerde itiraf etmişti. Adriana Lima ve Megan Fox da ketojenik diyet sayesinde formunu koruyan ünlüler arasında.

Tags

benzer içerikler

Tavsiye edilen içerikler